Ancora una scusa per restare – Katia Colica

colica

Mi aveva subito incuriosito il titolo “Ancora una scusa per restare” Città del Sole Edizioni. Restare dove e soprattutto come? Il libro è costruito con tanti racconti indagine che si svelano nel tempopercorso di una notte. I personaggi sono reali di cui a volte sappiamo il nome  o a volte sono tutt’uno con i loro visi che si mostrano senza storpiature. Le loro voci sanno parlare. L’autrice Katia Colica, scrittrice e giornalista, ci mostra uno spaccato della Calabria. Storie di ordinaria invisibilità in una notte metropolitana. E’ un collage di realtà, che si rileva essere tutto un viaggio dentro un paese amato alla ricerca di un’identità che vuole essere richiamo, silenzio e grido di denuncia.

La lunga salita di Rosina. Lunga come la sua vita. Anziana si reca ogni giorno dal marito in ospedale, raccontando qualche piccola bugia ai figli per non far pesare a nessuno la sua fatica. La strada incerta di Milena.

“Noi precari siamo sempre stanchi ma di quella stanchezza strana, fatta di sensi di colpa perché se salti un’ora o un giorno di lavoro pensi che non fai abbastanza, pensi che non ti impegni, pensi di essere il tuo nemico. Ti lasciano credere questo e annullano la tua dignità.”

La storia di attesa di Milka con i suoi due figli. Le storie di un fast food il sabato sera.

“… non fateci troppe domande voi adulti. Non chiedeteci risposte che non abbiamo e che non ci importa dare, sembrano rispondere con l’alzata di spalle con cui mi licenziano.”

Le barriere architettoniche di una città non adatta a tutti e i guanti di una madre abituata a portare un pesante fardello ma le storie continuano. Si susseguono nelle pagine con l’ora scritta in grassetto. Il bello di questo viaggio è lo scoprirsi e svelarsi di una notte che prende un ruolo importante nella narrazione. Non c’è un mezzo se non le parole di chi vuole portare fuori la sua storia, raccontarsi.

Le 23:00- Uomini come valanghe. Il racconto che segna un giro di boa in questa notte fatta di tante vocidenuncia differenti. Non sono mai voci lamentose che chiedono, anzi ringraziano sempre per quel poco che hanno e non fanno richieste per non perdere quel poco che si sono costruiti. Si intravede la felicità nella piccola baracca fredda e umida per il lungo inverno costruita da Amir.  Livio fruga nella spazzatura, Rosario cerca l’amore in giro per i locali, di notte. Lo fa vendendo fiori e compare e scompare proprio come gli abitanti della notte.

Abitanti sempre più giovani che seguono una massa che si contorce. L’indagine, lo stacco generazione che invece di creare giovani consapevoli ne ha fatto una massa senza sogni. Fiumi senza meta che seguono o si lasciano trascinar da una corrente che infanga. I giovani che si rifugiano nell’alcol, droga subdola e sempre più a buon mercato. La sbronza è solo uno dei tanti modi di apparire, buttare giù più bicchierini per dimostrare cosa e a chi soprattutto?

Quando la notte finisce arriva la speranza. Giovani che puliscono la strada dove poi balleranno, perché la vita è una danza fatta con mani e piedi e solo chi riesce a rialzarsi dopo la caduta sa affrontare la notte e le sue insidie.

Booktrailer 

hqdefault

35 Thoughts.

  1. Except everybody didn’t agree with him. South Bend, Ind., Mayor Pete Buttigieg and Sen. Kamala Harris, D-Calif., each said they opposed giving violent criminals the right to vote from prison.

  2. Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon on a daily
    basis. It’s always exciting to read through content from
    other writers and use something from their websites.

  3. Do you have a spam problem on this site; I also am a blogger, and I
    was wondering your situation; many of us have created some nice methods and we
    are looking to swap solutions with other folks, be sure to shoot
    me an e-mail if interested.

  4. We absolutely love your blog and find most of your post’s to
    be exactly I’m looking for. Do you offer guest writers to write
    content to suit your needs? I wouldn’t mind composing a post
    or elaborating on a number of the subjects you write about here.

    Again, awesome web site!

  5. Very great post. I just stumbled upon your weblog
    and wanted to mention that I’ve truly enjoyed surfing around your weblog posts.
    In any case I will be subscribing on your feed and I hope you write again very soon!

  6. I do believe all the concepts you have offered for your post.
    They’re very convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are too short
    for starters. Could you please extend them a little from next time?

    Thanks for the post.

  7. Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!

    Appreciate it

  8. I’m really impressed with your writing skills and also
    with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you
    modify it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it
    is rare to see a nice blog like this one these days.

  9. I used to be suggested this blog by my cousin. I’m now not certain whether
    this submit is written by him as nobody else realize such exact approximately my problem.
    You are wonderful! Thank you!

  10. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and
    wished to say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts.
    In any case I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

  11. I, for my friends in the class, wish to express our own thanks for the truly wonderful secrets revealed through your article. Your own clear explanation helped bring comfort and optimism to all of us and would certainly really help us in a research we are at this time doing. I think if still come across web pages like yours, my own stay in college is an easy one. Thanks

  12. I’m impressed, I have to admit. Truly rarely will i encounter a blog that’s both educative and entertaining, and without a doubt, you have hit the nail on the head. Your concept is outstanding; the problem is something that too few folks are speaking intelligently about. I’m delighted that we came across this within my seek out some thing relating to this.

  13. Oh my goodness! an amazing article dude. Thanks Nonetheless I’m experiencing challenge with ur rss . Don know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting equivalent rss problem? Anyone who knows kindly respond. Thnkx

  14. I definitely wanted to write down a brief message so as to thank you for all of the precious tips and tricks you are giving on this website. My prolonged internet search has at the end of the day been recognized with extremely good suggestions to go over with my colleagues. I ‘d believe that many of us website visitors are quite fortunate to live in a remarkable community with very many perfect individuals with great ideas. I feel pretty grateful to have come across your entire webpages and look forward to some more thrilling minutes reading here. Thanks again for all the details.

Lascia una risposta

L'indirizzo email non verrà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *